Budowanie czasopism elektronicznych, to w świecie nauki już dziś standard, budowanie czasopism w modelach open access stalo się łatwiejsze, ponieważ jest wiele narzędzi i instytucji wspierających te modele, w tym także Komisja Europejska. Na świecie mamy już do czynienia z ponad 13 tysiącami tytułów prezentowanych w DOAJ.
Czasopisma otwarte powstają najczęściej tam, gdzie nie generuje się zysków, a najważniejsza jest wymiana naukowa: w towarzystwach naukowych, uczelniach, organizacjach pozarządowych pracujących dla nauki, bibliotekach oraz nowych wydawnictwach budowanych w oparciu o nowe modele biznesowe. Redaktorom tych czasopism zależy na tym, by dotrzeć do jak największej liczby odbiorców i wymieniać wiedzę bez barier. W ich mniemaniu nowe alternatywne wskaźniki (Altmetrics) oceny wpływu mają większy potencjał a przede wszystkim pokazują oddźwięk pojedynczego tekstu naukowego, a nie czasopisma jako całości.
Ale modele open access wprowadzili także znani komercyjni wydawcy tacy jak Springer, Elsevier czy Wiley – jest to związane z nowymi wymogami grantodawców, którzy wymagają od beneficjentów otwartego publikowania.
Polityki open access wydawców naukowych w portalu SHERPA/ROMEO
Polskie platformy otwartych czasopism naukowych:
- Akademicka Platforma UMK
- Platforma Otwartych Czasopism Naukowych UAM
- Czasopisma otwarte – serwis ICM UW
- Portal Czasopism naukowych UJ
Rekomendacje dla wydawców, którzy chcą otwierać swoje treści
- Transformować do postaci otwartej te czasopisma – szczególnie te, które dostają dofinansowanie publiczne;
- Wybrać własne modele OA ekonomiczne, prawne i techniczne dla tych czasopism;
- Stosować odpowiednie systemy technologiczne, które odpowiadają otwartym standardom międzynarodowym i wymogom systemowym nauki polskiej, takie jak np. OJS;
Lektura pogłębiająca temat:
Emanuel Kulczycki: Otwarte czasopisma. Zakładanie czasopism naukowych oraz transformacja czasopism zamkniętych
Bożena Bednarek-Michalska: Modele biznesowe otwartego publikowania naukowego. Informator dla polskich wydawców uczelnianych
Materiały dydaktyczne na temat otwartej nauki (Open Access)
- Portal europejski FOSTER (eng.) jest dedykowany edukacji, możesz w nim znaleźć interesujące zasoby (strony www, podręczniki, webinaria, prezentacje, e-kursy i inne) aktualizowane na bieżąco, które omawiają wszystkie aspekty otwartej nauki.
- Stronę edukacyjną o otwartej nauce (pol.) prowadzi także na bieżąco Sekcja Informacji Naukowo-Technicznej Biblioteki Politechniki Gdańskiej.
- Serwis Otwarta Nauka ICM UW (pol.) jest także miejscem, gdzie można znaleźć materiały edukacyjne i informacyjne o otwartej nauce/