Otwieranie zasobów nauki i edukacji może ułatwić studentom dostęp do materiałów edukacyjnych, otwartych podręczników, kursów e-learningowych, skryptów, zbiorów zadań i innych. Są na świecie przykłady takich polityk nie tylko państw, ale i poszczególnych uczelni, które starają się zbudować otwarte zaplecze edukacyjne i pomagać studentom w dostępie do darmowych podręczników czy kursów.
Zasoby edukacyjne uczelni świata:
- OER Commons – wyszukiwarka otwartych zasobów Edukacyjnych
- MIT Open Course Ware;
- OpenStax – podręczniki akademickie Rice University z różnych dziedzin wiedzy
W Polsce taką uczelnią jest Akademia Górniczo-Hutnicza z Krakowa, która od lat wspólnie ze studentami buduje otwartą platformę e-learningową Open AGH. Otwarte zasoby powstają także na innych uczelniach, warto to sprawdzać.
Polskie kursy i podręczniki otwarte
- Open AGH (kursy dodawane na bieżąco)
- Portal Edukacyjny Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu
- Otwarte zasoby edukacyjne Politechniki Wrocławskiej (kursy do roku 2017)
- Otwarta platforma edukacyjna EBIB (kursy z roku 2013)
- ePodręczniki – portal Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ośrodka Rozwoju Edukacji (szkoły)
- Scholaris – portal dla nauczycieli i szkół
Działacze KOED tworzą także przyjazne indeksy i wyszukiwarki otwartych zasobów edukacyjnych, zajrzyjcie tu: Otwarte zasoby Kamila Śliwowskiego.
Od studentów wiele zależy. By takie platformy powstawały muszą być przez nich samych wyartykułowane takie potrzeby.
Korzyści dla studentów wynikające z otwierania zasobów
- Repozytoria, biblioteki cyfrowe są dla nich narzędziami szybkiego wyszukiwania, czytania, selekcjonowania, cytowania potrzebnych prac lub wykorzystania do celów edukacyjnych.
- Internacjonalizacja uczenia się – zasoby otwarte czynią naukę i dydaktykę dostępną globalnie, co jest szczególnie ważne dla studentów korzystających z kursów zagranicznych, np. MIT.
- Koszt zakupu podręczników spada.
Materiały dydaktyczne na temat otwartej nauki (Open Access)
- Portal europejski FOSTER (eng.) jest dedykowany edukacji, możesz w nim znaleźć interesujące zasoby (strony www, podręczniki, webinaria, prezentacje, e-kursy i inne) aktualizowane na bieżąco, które omawiają wszystkie aspekty otwartej nauki.
- Stronę edukacyjną o otwartej nauce (pol.) prowadzi także na bieżąco Sekcja Informacji Naukowo-Technicznej Biblioteki Politechniki Gdańskiej.
- Serwis Otwarta Nauka ICM UW (pol.) jest także miejscem, gdzie można znaleźć materiały edukacyjne i informacyjne o otwartej nauce/