Otwarta edukacja
Otwarte zasoby edukacyjne, OZE (Open Educational Resources, OER) to materiały edukacyjne na wolnych licencjach (lub przeniesione do domeny publicznej), udostępniane za pośrednictwem internetu. Otwarte zasoby możemy bezpłatnie pobierać, kopiować, modyfikować i ponownie udostępniać w internecie, tak aby kolejne osoby mogły z nich korzystać. Takie materiały mogą być tworzone i rozwijane przez uczelnie, fundacje bądź inne organizacje zajmujące się nauką i edukacją, a także przez dydaktyków, edukatorów czy specjalistów z różnych dziedzin.
Przykłady
- OER Commons – cyfrowa biblioteka gromadząca otwarte zasoby edukacyjne, https://www.oercommons.org/
- MIT OpenCourseWare – kursy Massachusetts Institute of Technology, https://ocw.mit.edu/
- OpenStax – inicjatywa Rice University, w ramach której udostępniane są otwarte podręczniki akademickie, https://openstax.org/, w Polsce podręczniki tłumaczy i wydaje Fundacja OpenStax Poland, https://openstax.pl/
- Open AGH – Otwarte Zasoby akademickie i e-podręczniki Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, https://www.cel.agh.edu.pl/co-robimy/nasze-inicjatywy/e-podreczniki/
- OZE PWr – otwarte zasoby edukacyjne Politechniki Wrocławskiej, https://oze.pwr.edu.pl
- NAVOICA – polska platforma edukacyjna z kursami typu MOOC przygotowanymi przez polskie uczelnie i instytucje, https://navoica.pl
Więcej materiałów informacyjnych
- Otwarta edukacja w praktyce – kurs przygotowany przez Spółdzielnię Otwartej Edukacji „SpołEd”, Centrum Cyfrowe, https://spoledkurs.centrumcyfrowe.pl
- Otwarte Zasoby Edukacyjne. Szukaj, twórz, dziel się – przewodnik online przygotowany przez Koalicję Otwartej Edukacji, https://koed.org.pl/interaktywny-przewodnik-oze/
- Efektywne (wy)korzystanie Otwartych Zasobów Edukacyjnych — kurs opracowany w ramach projektu ExplOERer, http://www.exploerercourse.org/pl/
- Otwarte zasoby naukowe i edukacyjne – kurs otwarty na platformie Moodle Biblioteki Uniwersyteckiej, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, https://moodle.umk.pl/BU/course/view.php?id=13
- Open Education Global, organizacja zrzeszająca osoby zaangażowane w rozwój i promocję otwartej edukacji, https://www.oeglobal.org/, OEG koordynuje Tydzień Otwartej Edukacji, ktory obchodzony jest w marcu każdego roku, https://www.oeglobal.org/activities/open-education-week/
Więcej informacji na temat otwartej edukacji i otwartych zasobów edukacyjnych znaleźć można także na stronie Koalicji Otwartej Edukacji.
Otwarta nauka
Studenci mogą korzystać także z udostępnianych w sposób otwarty zasobów naukowych – publikacji, danych badawczych, raportów, materiałów konferencyjnych itp. Można je znaleźć w różnego typu serwisach, np. repozytoriach prowadzonych przez instytucje naukowe, platformach czasopism naukowych lub na stronach wydawnictw akademickich.
Przykłady
Ogólnopolskie serwisy prowadzone przez Platformę Otwartej Nauki, http://pon.edu.pl/
- Biblioteka Nauki – serwis udostępnia w sposób otwarty pełne teksty artykułów publikowanych w polskich czasopismach naukowych i pełne teksty wybranych książek naukowych, https://bibliotekanauki.pl/
- Repozytorium CeON – repozytorium zawiera publikacje polskich naukowców w otwartym dostępie, https://depot.ceon.pl
- Agregator CeON – wspólny punkt dostępu do zasobów polskich otwartych repozytoriów, http://agregator.ceon.pl
Repozytoria instytucjonalne – prowadzone przez instytucje naukowe, gromadzą i upowszechniają dorobek naukowy pracowników instytucji, a czasami także doktorantów i studentów. Informacje na temat takich repozytoriów uzyskać można w bibliotekach uczelni i instytutów.
- Repozytorium Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, https://repozytorium.amu.edu.pl/
- Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego, https://repozytorium.uni.lodz.pl/
- Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku, https://repozytorium.uwb.edu.pl/
- Repozytorium Politechniki Łódzkiej, https://repozytorium.uwb.edu.pl/
- Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego, https://ruj.uj.edu.pl/
- Repozytorium Cyfrowe Instytutów Naukowych, https://rcin.org.pl/