Organizacja SPARC USA opracowała materiał pomocny w odpieraniu zarzutów wobec Otwartych Zasobów Edukacyjnych (OER Mythbusting).  Oto jej spis treści:

Mit nr 1: Otwarte oznacza po prostu wolne

Fakt: Otwarte oznacza prawo do swobodnego pobierania, edytowania i udostępniania materiałów, aby lepiej służyły wszystkim studentom

Mit nr 2: Wszystkie OER są cyfrowe

Fakt: OER przyjmuje wiele form, w tym druk, cyfrową wersję, audio i inne

Mit nr 3: „Dostajesz to, za co płacisz”

Fakt: OER można wytwarzać także w wysokiej jakości z zachowaniem standardów jak w tradycyjnych podręcznikach

Mit nr 4: Prawa autorskie dla OER są skomplikowane

Fakt: Licencjonowanie otwarte ułatwia wykorzystanie OER w sposób swobodny i legalny

Mit nr 5: OER nie są trwałe

Fakt: Obecne modele rozwijają się w celu wspierania trwałości i modyfikacji OER

Mit nr 6: Otwarte podręczniki nie mają wsparcia

Fakt: Otwarte podręczniki często mają wsparcie, a jeśli nie, OER może zapewnić dodatkowe pomoce

Mit nr 7: Moja instytucja nie jest gotowa na OER

Fakt: Każda instytucja może zacząć od małych kroków w kierunku tworzenia OER, ma to wpływ na uczniów