Edpuzzle – prosta platforma ułatwiająca edukację zdalną wokół treści wideo, umożliwia nauczycielom komunikowanie się z uczniami za pomocą opcji tworzenia wirtualnych klas, którym zadaje się do obejrzenia wideo rozbudowane o własne pytania i zadania. Wideo musi być dostępne na platformach takich jak YouTube lub TED.ed, a zadania dodajemy samodzielnie za pomocą prostych narzędzi. O tym, jak wykorzystać Edpuzzle w czasie zamknięcia szkoły, piszą na swoim blogu twórcy aplikacji. 

SeeSaw – to narzędzie online i zestaw aplikacji mobilnych ułatwiających tworzenie zadań dla uczniów i budowanie ich cyfrowego portfolio (tworzenia i przechowywania wykonanych pracy i projektów), które umożliwiają komentowanie i prezentowanie prac innym uczniom oraz rodzicom. SeeSaw umożliwia tworzenie i komunikowanie się z wirtualną klasą.

Microsoft Office 365 – amerykański potentat oprogramowania biurowego udostępnia za darmo półroczną licencję na pakiet Office 365 w wersji E1, czyli z takimi narzędziami jak Teams do pracy zdalnej, organizacji spotkań online i współpracy na plikach w sieci.

Google Classroom i G suite – firma tymczasowo podnosi możliwości pakietów narzędzi biurowych G Suite dla firm i dla edukacji o zaawansowane opcje prowadzenia telekonferencji w narzędziu Hangout. Posiadacze podstawowych kont mogą teraz m.in. prowadzić telekonferencje nawet do 250 osób.

Kahoot – aplikacja do quizów i ankiet szkolnych, która zainteresowanym instytucjom udostępnia wersję pro swojego popularnego narzędzia. Szkoły i uczelnie wyższe mogą zgłaszać się poprzez ten formularz, aby uzyskać tymczasowo konto premium.

Nearpod – platforma do tworzenia wirtualnych klas i udostępniania im profesjonalnych lekcji tworzonych przez instytucje lub własnych, tworzonych przez nauczycieli i nauczycielki (w formie prezentacji z komentarzami i zadaniami oraz udostępniania klasom różnych multimediów). Umożliwia szkołom zgłoszenie się po darmową wersję tymczasową.

Socrative – darmowa aplikacja internetowa i mobilna, która oferuje nauczycielom możliwość angażowania i oceniania prac swoich uczniów poprzez quizy i cyfrowe zadania.

Learnetic – polska firma tworząca oprogramowanie dla szkół i edukacji. Dodaje darmowy dostęp do zasobów dla uczniów na swoim narzędziu do zarządzania szkołą i komunikacji z uczniami dzwonek.pl oraz udostępnia narzędzie  ekreda.pl do tworzenia interaktywnych zasobów przez nauczycieli.

Librus – polska firma dostarczająca popularny dziennik elektroniczny zachęca szkoły do skorzystania za darmo z programu Synergia do komunikacji z uczniami i rodzicami.

GoToMeeting – platforma telekonferencji i narzędzi do organizacji spotkań online oferuje 3-miesięczny darmowy dostęp dla instytucji medycznych, edukacyjnych i pozarządowych.

Cisco Webex – narzędzie telekonferencyjne i do spotkań online. Firma udostępnia teraz darmowe rozszerzenie możliwości, które zwykle dostępne są płatnie m.in. zwiększenie limitu osób do 100 oraz brak ograniczeń czasu trwania spotkań.

Avaya – zestaw narzędzi do prowadzenia spotkań i współpracy online (wymiana plików, telekonferencje do 200 osób). Szkołom i instytucjom edukacyjnym będzie udostępniać swoje usługi bezpłatnie do końca sierpnia.

Narzędzia i aplikacje dla uczniów

Duolingo – bezpłatny portal internetowy i aplikacja do nauki języków obcych opierające się na zasadach grywalizacji. Można korzystać z niego indywidualnie, ale posiada również opcję dla szkół

BBC Learning English – aplikacja zbierająca lekcje i materiały do czytania, słuchania i oglądania w celu nauki języka.

PhotoMath – aplikacja, która wykorzystując aparat w naszym smartfonie pomaga w rozwiązywaniu wybranych zadań z matematyki. Podaje przy tym krok po kroku wyniki oraz wyjaśnienia. 

Mathduel – darmowa aplikacja, dzięki której możemy potrenować liczenie pamięciowe i podstawy matematyki. Można grać samodzielnie, w parach i w małych grupach.

Elevate i Lumosity – aplikacje z grami i ćwiczeniami dla mózgu np. na koncentrację, szybkie liczenie, pamięć.

Brain it on – łamigłówki i zadania z fizyki, które pozwolą poćwiczyć podstawy wiedzy szkolnej w połączeniu z zabawą.

Science Journal – aplikacja Google wykorzystująca czujniki w naszym smartfonie do prowadzenia własnych badań. Poza dostępem do czujników możemy tworzyć w niej zapisy danych i komentarze do nich.

Zooniverse – serwis internetowy grupujący obywatelskie projekty naukowe należący do organizacji Citizen Science Alliance. Dzięki aplikacji każdy internauta może brać udział w badaniach naukowych.

Desmos Calculator – popularny kalkulator graficzny online, dostępny również jako aplikacje mobilne dla obu systemów: iOS i Android.

Więcej narzędzi do samodzielnego wyboru i przetestowania znajdziesz na stronie techagainstcoronavirus.com.

Zestawienie przygotowali:  

Kamil Śliwowski – dyrektor programu edukacyjnego w Centralnym Domu Technologii, trener i animator edukacji medialnej i cyfrowej. Od kilkunastu lat związany z trzecim sektorem, współpracuje z fundacją Panoptykon i Szkoła z Klasą, pisze bloga i newsletter o nowoczesnej edukacji na otwartezasoby.pl. E-mail: kamil.sliwowski@cdt.pl.

Van Anh Dam – dyrektorka Zarządzająca w Centralnym Domu Technologii. Urodzona w Wietnamie, ale wychowana w Polsce edukatorka. W pracy łączy swoje doświadczenie w nauczaniu, kreatywnych działaniach i pasję do nowych technologii. Najbardziej lubi tłumaczyć dzieciom i dorosłym czym jest programowanie za pomocą pluszowego kurczaka. Współzałożycielka szkoły programowania Kids Code Fun i członkini Rady Fundacji Girls Code Fun.